Spaansen Icon
TelefoonHamburger icon red

Spaansen Grondstoffen en Logistiek opereert voor Ballast Nedam meer als bouwpartner dan als transporteur. Zij zorgt voor efficiënte transporten van onder andere zand, grond, puin, klei, slib, frees- en warm asfalt ten behoeve van de aanleg van de nieuwe N31 in Harlingen.

Ballast Nedam heeft Spaansen reeds in de tenderfase gevraagd mee te denken over de transportbewegingen vanwege haar innovatieve karakter. Het wagenpark van Spaansen zorgt op basis van laadvermogen voor een aanzienlijke besparing op CO2-uitstoot. Wekelijks overhandigt Spaansen aan Ballast Nedam een overzicht van de CO2-uitstoot. Dankzij de multifunctionele laadcapaciteit van het materieel is Spaansen tijdens de hele uitvoering betrokken bij het project.

De inzet van auto’s varieert van een enkel stuks tot circa vijfentwintig auto’s tegelijk in piekperioden. Spaansen bouwt en ontwikkelt haar voertuigen zelf en deze worden aangepast aan specifieke eisen. De kieptrailers van Spaansen hebben een capaciteit van 35 ton, waar 32 ton gebruikelijk is. Datzelfde geldt voor de 5-assers die Spaansen kan beladen tot 32 ton in plaats van de gebruikelijke 28 ton. Het hogere laadvermogen bespaart op transportbewegingen en CO2-uitstoot. Daarnaast rijdt Spaansen uitsluitend met modern materieel voorzien van Euro V- en Euro VI-motoren, dat ook weer positief uitpakt als het gaat om CO2-uitstoot.

Naast de transporten neemt Spaansen gedeeltelijk het in de regio vermarkten van de vrijkomende stromen van zand voor haar rekening. Spaansen heeft op het depot in Oostpoort haar weegbrug opgesteld, waarop Ballast Nedam kan inloggen en real-time zicht heeft op de verschillende grondstromen. Tevens heeft Spaansen de tijdelijke bouwwegen aangelegd. In plaats van geasfalteerde bouwwegen, is gekozen voor betonplaten die Spaansen zelf produceert in Harlingen. Met deze betonplaten van 3,20m x 2,70m is met één gang een complete weg aangelegd voor alle passerende voertuigen van 2,50 meter breed op de assen. Na afloop van het project kunnen de betonplaten worden hergebruikt; een win-winsituatie. Spaansen heeft in totaal 900 stuks van deze betonplaten aangebracht met behulp van extra lichte stenentrailers. Hier maakt eveneens het laadvermogen in combinatie met een geïntegreerde 24 ton per meter verrijdbare kraan het verschil.

Reacties