Veelgestelde vragen
Op zoek naar antwoorden op veelgestelde vragen over Spaansen Tuin en Bestrating? Hier ben je op de juiste plek! We begrijpen dat het kiezen van de juiste leverancier voor je tuin- en bestratingsbehoeften belangrijk is, en we willen je dan ook graag helpen bij het nemen van een weloverwogen beslissing.
Algemeen
-
Welke producten biedt Spaansen Tuin en Bestrating aan?
Spaansen Tuin en Bestrating biedt een breed scala aan producten, waaronder bestrating, zand, tuinaarde, grind, tuinverlichting, sierbestrating, tuinhout, overkappingen en veranda's en nog veel meer. We streven ernaar om aan al jouw tuin- en bestratingswensen te voldoen.
-
Kan ik ook advies krijgen over mijn tuin- en bestratingsproject?
Absoluut! Ons deskundige team staat klaar om je te voorzien van advies en begeleiding bij jouw tuin- en bestratingsproject. Of je nu hulp nodig hebt bij het kiezen van de juiste bestratingsmaterialen, het ontwerpen van je tuin, of het plannen van een project, we helpen je graag!
-
Waar is Spaansen Tuin en Bestrating gevestigd?
Spaansen Tuin en Bestrating heeft drie verschillende vestigingen in Noord-Holland; namelijk in Uitgeest, Winkel en Zuidoostbeemster. De exacte locaties en adressen kun je vinden op onze vestigingen-pagina.
-
Wat zijn de openingstijden van Spaansen Tuin en Bestrating?
De openingstijden van onze Tuin en Bestratingsvestigingen kun je raadplegen via deze pagina.
-
Kunnen producten in de showroom(s) bekeken worden?
Veel van onze producten kunnen in onze showrooms bekeken worden, maar je kunt voorafgaand van je bezoek altijd met onze verkoopafdeling bellen via 0224-544607 om er zeker van te zijn of wij het betreffende product in onze showrooms of – terrassen hebben liggen.
Zeker als je een tegel of ander natuurproduct via onze webshop wilt bestellen, raden wij het aan om de betreffende producten eerst bij ons te komen bekijken. Ondanks dat onze (online) informatie, prijzen en afbeeldingen met de uiterste zorg zijn samengesteld, kunnen hier geen rechten aan worden ontleend. Afbeeldingen in de brochure en/of op onze website kunnen soms een ander beeld weergeven dan de werkelijkheid.
-
Artikelen die niet in de webshop staan, kunnen deze wel geleverd worden vanuit Spaansen?
Mocht je op zoek zijn naar een product maar deze niet in de webshop kunnen vinden, dan betekent dit niet dat wij het niet kunnen leveren. In dit geval kun je contact opnemen met onze verkoopafdeling via 0224-544607 of mailen naar tuin@spaansen.nl, Zij zullen samen met je kijken naar wat de mogelijkheden zijn.
-
Kunnen statiegeldpallets retour gebracht worden?
Sommige materialen worden door ons op (statiegeld-)pallets geleverd en tuinhout kan op een statiegeld-rack geleverd worden. Het aantal statiegeldpallets en/of -racks kun je terug vinden op de pakbon – welke je van de chauffeur krijgt na het lossen van de materialen – en op de factuur. Bij inlevering van deze statiegeldpallets of -racks bij onze Tuin en Bestratingsvestigingen krijg je op vertoon van de aankoopbon/factuur het statiegeld van ons retour, indien het statiegeld reeds is voldaan.
-
Zijn de prijzen inclusief BTW?
Ja, alle prijzen in de Spaansen Tuin en Bestrating webshop zijn inclusief BTW, tenzij anders vermeld.
Bezorging
-
Wat zijn de bezorgkosten?
Je kunt je bestelling afhalen bij één van onze vestigingen of laten bezorgen. Afhalen is altijd gratis en in het bestelproces kun je aangeven bij welke vestiging je de bestelling af wilt komen halen.
Wil je de bestelling laten bezorgen? Dan worden de bezorgkosten bepaald aan de hand van je postcode (afstand tot de dichtstbijzijnde vestiging) en de hoogte van je orderbedrag. Lees hier meer over onze bezorgkosten.
-
Met wat voor transport wordt mijn bestelling geleverd?
Onze bestellingen leveren wij uit met een citytrailer met daarop een 16 ton meterkraan (zie onderstaande afbeelding). Deze citytrailers zijn in totaal circa 15 meter lang en 2,50 meter breed.
-
Kan ik (of hoe kan ik) aangeven waar de bestelde materialen gelost mogen worden?
De materialen worden vanaf de verharde weg naast de vrachtwagen gelost. Als je de bestelde producten op een specifieke locatie gelost wilt hebben kun je dit aangeven in het opmerkingenveld binnen het afrekenproces van de webshop. Zorg voor een zo duidelijk mogelijke omschrijving, zodat hier geen verwarring over kan ontstaan vanuit onze kant. Mocht je een specifieke losplaats vergeten zijn te vermelden tijdens het plaatsen van je online bestelling, dan kun je altijd contact opnemen via 0224-544607 of webshop@spaansen.nl (o.v.v. het ordernummer) en dit alsnog aan ons doorgeven.
-
Kunnen de bestelde materialen ook over de schutting geplaatst worden in de achtertuin?
De Spaansen-citytrailers waarmee wij de materialen bij je thuis afleveren dienen altijd op een verharde weg te blijven staan. In enkele gevallen is het dus mogelijk om het materiaal over een schutting te plaatsen, mits de locatie hiervan haalbaar is voor de kraan op de citytrailer. Indien er van te voren met de verkoopafdeling is afgesproken dat het over een schutting in de achtertuin geplaatst wordt, maar dit tijdens de levering niet blijkt te kunnen dan zal de chauffeur de materialen op een andere locatie lossen. Spaansen is hiervoor niet aansprakelijk.
-
Word ik op de geplande dag van levering gebeld zodra de chauffeur onderweg is?
In principe wordt je niet gebeld op de dag van levering. Mocht je wel graag gebeld worden zodra de chauffeur onderweg is naar het afgesproken afleveradres, dan dien je dit uiterlijk 2 werkdagen voor de geplande levering door te geven aan onze verkoopafdeling via 0224-544607 of webshop@spaansen.nl (o.v.v. het ordernummer). Zij kunnen dan een aantekening maken voor de chauffeur.
-
Bezorgen jullie op zaterdag?
Nee wij bezorgen niet op zaterdag. Een bezorging inplannen is mogelijk van maandag tot en met vrijdag.
Bestellen
-
Hoe plaats ik een online bestelling?
Plaats de gewenste producten in het winkelmandje en doorloop het afrekenproces. Als je de bestelling plaatst met je Spaansen-account zal dit nog sneller gaan omdat je al bij ons bekend bent.
-
Hoe wijzig ik mijn bestelling?
Je bestelling wijzigen kan uiterlijk tot 48 uur voor het geplande bezorg- of afhaalmoment. Om een wijziging door te geven kun je tijdens openingstijden contact opnemen met onze verkoopafdeling via 0224-544607 of webshop@spaansen.nl (o.v.v. het ordernummer). Het is niet mogelijk om de bestelling online te wijzigen.
-
Hoe annuleer ik mijn bestelling?
Als je je bestelling wilt annuleren geef dit dan zo spoedig mogelijk door telefonisch door via 0224-544607 of e-mail de annulering (o.v.v. het ordernummer) door naar: webshop@spaansen.nl. Wij zullen vervolgens zorg dragen dat het reeds betaalde bedrag teruggestort zal worden.
Let op! Bestellingen die artikelen bevatten die speciaal voor jou besteld zijn en dus niet tot ons standaard assortiment behoren, kunnen niet geannuleerd worden.
-
Wat zijn de bezorgkosten?
Je kunt je bestelling afhalen bij één van onze vestigingen of laten bezorgen. Afhalen is altijd gratis en in het bestelproces kun je aangeven bij welke vestiging je de bestelling af wilt komen halen.
Wil je de bestelling laten bezorgen? Dan worden de bezorgkosten bepaald aan de hand van je postcode (afstand tot de dichtstbijzijnde vestiging) en de hoogte van je orderbedrag. Lees hier meer over onze bezorgkosten.
-
Ik wil een product nabestellen, maar deze is (online) niet meer leverbaar. Wat nu?
Het kan voorkomen dat een door jou eerder besteld product niet meer (online) leverbaar is als deze nabesteld dient te worden. Door veranderingen in de markt kan het geregeld voorkomen dat producten uit de collectie verdwijnen, dit is door ons helaas niet te voorkomen.
Daarnaast geldt voor outletartikelen en aanbiedingen/acties vaak op = op en/of zijn het restpartijen. Als deze partijen op zijn is dit vaak niet meer na te bestellen.
-
Hoeveel dien ik van een bestratingsproduct te bestellen?
Bij het bestellen van bestratingsartikelen in onze webshop kun je eenvoudig gebruik maken van de tegelcalculator. In de calculator vul je de benodigde vierkante meters in waarna de calculator berekend hoeveel tegels er benodigd zijn (let op: houd rekening met snijverlies!).
Mocht je er met de tegelcalculator niet uit komen dan helpt onze verkoopafdeling je graag met advies over hoeveelheden en/of het maken van een berekening. Hiervoor kun je contact opnemen met onze verkoopafdeling via 0224-544607 of mailen naar tuin@spaansen.nl. De klant blijft echter ten alle tijden verantwoordelijk voor de bestelde hoeveelheden.
Daarnaast worden niet al onze producten per stuk of per m2 aangeboden, of er geldt een minimum afname. Laat je hierover informeren door onze verkoopmedewerkers.
-
Hoe lang is de levertijd van een product?
Bij alle producten in onze webshop staat aangegeven wat de actuele voorraad van het betreffende product is. Hierin hanteren wij twee kleuren:
- Groen: het product is op voorraad bij minstens één van onze vestigingen. De geschatte levertijd bedraagt 2 werkdagen.
- Oranje: het betreft een bestelproduct. Je wordt door onze verkoopafdeling geïnformeerd over de exacte levertijd. Doorgaans bedraagt de geschatte levertijd 6 tot 13 werkdagen, dit is afhankelijk van het product.
Nadat je een order in onze webshop hebt geplaatst wordt er altijd contact met je opgenomen door een medewerker van onze verkoopafdeling om een leveringsafspraak te maken.
Het kan voorkomen dat de bestelde producten door omstandigheden een langere levertijd hebben, of dat de getoonde levertijden in de webshop afwijken van de daadwerkelijke levertijden, in dit geval of bij andere vragen omtrent levertijden kun je contact opnemen met onze verkoopafdeling via 0224-544607 of mailen naar webshop@spaansen.nl.
Retourneren
-
Wat is het retourbeleid van Spaansen Tuin en Bestrating?
Bij Spaansen Tuin en Bestrating heb je recht op retournering van producten binnen 14 dagen na ontvangst. Om hiervoor in aanmerking te komen kan op vertoon van de originele factuur of aankoopbewijs het product geretourneerd worden. Echter dient het product in originele staat te verkeren en ongebruikt te zijn. Alle voorwaarden voor retourneren lees je op deze pagina.
-
Kan het bestelde materiaal retour?
Binnen onze webshop heb je binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden de mogelijkheid om de overeenkomt te herroepen. Lees hier alles over ons online retourbeleid.
Kleinere producten (zoals tuinverlichting, gereedschappen etc.) laten wij via pakketpost verzenden, indien je producten wilt retourneren die je via pakketpost vanuit ons hebt ontvangen, dan vind je op deze pagina alle informatie over het retourneren van een webshoppakket.
-
Wat moet ik doen als het product dat ik wil retourneren beschadigd is?
Als het product bij ontvangst beschadigd is, neem dan onmiddellijk contact op met onze verkoopafdeling via 0224-544607 (o.v.v. het ordernummer). Zij zullen de situatie beoordelen en passende maatregelen nemen, zoals het regelen van een eventuele retourzending of vervanging van het beschadigde product.
Als het te retourneren product door jouw toedoen is beschadigd, dan nemen wij dit niet retour. Alle voorwaarden voor retourneren lees je op deze pagina.
-
Zijn er bepaalde producten die niet kunnen worden geretourneerd?
Ja, sommige producten zijn uitgesloten van retournering zoals:
- Aangebroken verpakkingen;
- Speciaal voor jou bestelde materialen;
- Op maat gemaakte materialen (zoals kunstgras e.d.);
- Aanbiedingspartijen;
- Materiaal uit de outlet.
Neem bij twijfel contact op met onze verkoopafdeling via 0224-544607 om te informeren welke producten niet geretourneerd kunnen worden.
Afwatering
-
Hoe kan regenwater op het terras afgevoerd worden?
Voor de afvoer van regenwater kun je meerdere maatregelen nemen. Zo kun je een afschot laten aanbrengen in het terras; een lichte helling in de bestrating waardoor het hemelwater kan wegstromen. Ook kun je goten of afvoerputjes aanleggen waardoor het regenwater in de tuin infiltreert. Daarmee creëert u een goede bodemstructuur, wat weer gunstig is voor de beplanting in de tuin. Uiteraard kun je ook een oprit of tuinpad voorzien van een afschot of waterinfiltratiesysteem.
-
Waarom een afvoergoot in de tuin aanleggen?
Voor het aanleggen van een afvoergoot heb je keuze uit roostergoten en afvoerputjes. Roostergoten zijn zeer effectief tegen wateroverlast. Tevens zijn deze afvoergoten geschikt voor het dakterras. Goten leg je altijd een paar millimeter lager aan dan de omliggende bestrating. Afvoer- schrobputten zijn meestal voorzien van een kunststof emmertje. Dit emmertje vangt vuil op en is afneembaar. Het vuil kun je zo eenvoudig opruimen.
-
Hoe zorg je voor een natuurlijke waterafvoer in de tuin?
Regenwater vult het grondwater op natuurlijke wijze aan. De grondwaterspiegel daalt wanneer regenwater de bodem niet meer kan bereiken vanwege bestrating en hierdoor kan de bodemstructuur verdrogen. Dit is schadelijk voor de beplanting en het bodemleven in je tuin. Om verdroging te voorkomen kun je plantperken, grindpaden en afvoergoten aanleggen in de tuin. Bij Spaansen zit je op het juiste adres voor een natuurlijke waterafvoer in de tuin!
Zand
-
Hoe dik moet het zandbed onder mijn terras?
De perfecte dikte van een zandbed onder bestrating zoals een terras, tuinpad of oprit varieert. Om je terras te voorzien van een draagkrachtig zandbed, adviseren wij een zandbed van ongeveer 20 cm dik aan te (laten) leggen.
-
Hoe dik moet het zandbed onder mijn oprit?
De perfecte dikte van een zandbed onder bestrating zoals een terras, tuinpad of oprit varieert. Om je oprit te voorzien van een draagkrachtig zandbed, adviseren wij een zandbed van 10 cm dik aan te leggen. Dit lijkt weinig, maar onder de zandlaag dien je ook nog een laag menggranulaat aan te leggen van minstens 25 cm. Dit voorkomt verzakkingen in het bestraatte oppervlak.
-
Hoeveel weegt een kuub zand?
Wat weegt een kuub zand? Hoeveel 1 kuub zand is, is niet voor elke Big Bag hetzelfde. Het gewicht van een kuub zand verschilt namelijk per zandsoort. Gemiddeld is het gewicht van een 1 kuub zand (droog) ongeveer 1400 kilo!
SOORTELIJK GEWICHT ZAND
Betonzand – 1500 kg
Brekerzand - 1550 kg
Draineerzand – 1500 kg
Rivierzand / Metselzand – 1400 kg
Speelzand / zandbakzand 1450 kg
Ophoogzand – 1300 kg
Zilverzand – 1400 kg
Grind, Split & Schelpen
-
Welke soorten grind zijn er beschikbaar?
Spaansen heeft verschillende soorten grind beschikbaar, waaronder siergrind, kifgrind, Castle grind en nog veel meer. Elk type heeft zijn eigen unieke kleur, textuur en toepassingsmogelijkheden.
-
Wat zijn de voordelen van het gebruik van grind?
Het gebruik van grind in de tuin heeft verschillende voordelen, waaronder:
- Visuele aantrekkingskracht: grind geeft een esthetische uitstraling aan de buitenruimte;
- Waterdoorlatendheid: het laat water door, waardoor het geschikt is voor drainage. Perfect voor als je een klimaat adaptieve tuin wilt creëren;
- Onderhoudsarm: grind vergt weinig onderhoud; af en toe schoonmaken is meestal voldoende;
- Duurzaamheid: het is bestand tegen weersinvloeden en kan lang meegaan.
-
Kan grind worden gebruikt voor opritten en paden?
Ja, grind is geschikt voor opritten en paden. Het is belangrijk om te kiezen voor een grindsoort met voldoende hardheid om de belasting van voertuigen te weerstaan. Om een stabiele ondergrond te creëren kan er gebruik gemaakt worden van grindplaten, om het grind op zijn plaats te houden en zo spoorvorming te voorkomen.
-
Wat is het verschil tussen grind en split?
Grind en split zijn beide steenmaterialen die veel worden gebruikt in tuinen voor verschillende doeleinden, zoals het aanleggen van opritten, paden, tuinbedden, en meer. Hoewel ze vergelijkbaar zijn, zijn er enkele belangrijke verschillen tussen grind en split:
- Vorm en grootte: grind bestaat uit afgeronde stukjes steen welke van nature door water of bewerking zijn ontstaan. Split bestaat uit gebroken stukken steen die doorgaans meer hoekiger van vorm zijn en hebben scherpere randen.
- Gebruik en toepassing: vanwege de afgeronde vorm is grind doorgaans geschikter voor oppervlakten die veel belopen worden zoals tuinpaden, opritten en speelplaatsen. Split is vanwege de hoekige vorm en scherpere randen minder geschikt voor gebieden waar veel op (blote voeten) gelopen wordt, maar biedt wel een betere stabiliteit waardoor het geschikt is voor gebruik op hellingen, parkeerplaatsen en opritten waar tractie belangrijk is. Beide producten kunnen ook als decoratief element in tuinen worden gebruikt.
- Kleur en uiterlijk: grind is verkrijgbaar in verschillende kleuren en kan een zachter en meer natuurlijk uiterlijk hebben vanwege de afgeronde vorm. Split is vaak wat eenzijdiger van kleur en het uiterlijk is door de hoekige vorm wat robuuster.
- Drainage: zowel grind als split zijn zeer geschikt als drainagemateriaal omdat ze het vermogen hebben om water door te laten. Echter kan het voorkomen dat bij split het water iets minder snel wegstroomt dan bij grind, omdat door de vorm van split de korrels dichter op elkaar liggen.